Thursday, December 27, 2012

Belajar Ilmu

Belajar adalah segala-galanya bagi manusia. Ianya perintah Allah, Rasul dan perintah kemanusiaan. Perkataan pertama yang diterima oleh Rasulullah ialah Iqra'. Bacalah. Yang memberi erti belajar.


Kita perlu mempraktikkan ajaran Rasul itu, iaitu kita perlu belajar dari dalam buaian hingga ke liang lahad. Kita tidak perlu berhenti belajar walaupun telah dapat gelaran dan lulus belajar samada sijil, diploma, ijazah, sarjana mahupun Phd.

Sebagai contoh seorang pendekar. Sebelum menjadi pendekar yang hebat, para pendekar tersebut pada awalnya naik gunung, meredah belantara, melintas sungai dan lautan demi mendapatkan seorang guru. Apabila telah dapat jurus baru daripada seorang guru, dia akan berangkat mencari guru lain yang mengajarkan jurus lain. Begitulah seterusnya, sehingga betul-betul lengkap jurus pendekar itu



Oleh itu, kita perlu belajar dan terus belajar. Mungkin ilmu yang kita ada ini sudah lengkap bagi kita tetapi apabila berjumpa dengan orang yang tinggi ilmu. Kita merasa bahawa ilmu yang ada ini tidak cukup lagi dan perlu belajar dari orang tersebut.

No comments: