Friday, December 28, 2012

INILAH GUA - SEORG ROCKSTAR


Realiti seorg rocker
Gua bukan asal agamawan
Gua x bertalaqi sampai berlekuk tulang pinggul
Gua x bawak kitab berbakul2
Gua tau gua jahil
Bila gua tau gua jahil
Gua belajar supaya gua tidak lagi jahil




Realiti seorg rocker
Selalu gua dipandang lekeh
Bila gua bukak cerita agama
Org akan cakap "mamat ni poyo lebih"
Org akan bilang "ko ni belajar x habis"
Org akan kondem "ko cakap benda x betul"
Walhal sebab gua jahil
Gua cerita sebijik apa yang ulama cerita
Dan sebab gua jahil
Gua tak taksub satu pandangan
Cuma banyak je yang mengaku lebih ulama dari ulama
Terus kondem tak hengat dunia

Realiti seorg rocker
Gua nampak je beramai-ramai dalam perjuangan
Tapi hakikatnya gua sorang-sorang
Tapi gua x kisah
Sebab dalam kubur nanti gua sorang-sorang
Masa kat padang mahsyar nanti gua sorang-sorang
Masa hari penghisaban nanti gua sorang-sorang
Jadi gua buat kerja sorang-sorang
Lillahi ta'ala
Supaya gua x kena balun sorang-sorang





Realiti seorg rocker
Org x hormat gua sebab gua bukan agamawan
Org x respek gua sebab gua bukan hafiz 30 juzuk
Org x umpama gua sebab gua x hafal kitab hadis
Tapi jangan ingat bila kita pandai
Orang lain hapah pun x guna
Khalifah harun pun ditegur oleh budak kecik
Dalam dunia ni
Akan ada benda yang gua tak tahu, lu tahu
Tapi pasti akan ada benda yang lu tak tahu, gua tahu










Realiti seorg rocker
Org x percaya gua utk buat tarbiyyah islami
Org anggap gua jahil tukil
Tapi jahil-jahil gua
Gua hadap masyarakat yang mungkar
Gua tak duduk sedap-sedap dalam masjid
Bagi ceramah dibawah kipas dan aircond
Gua terjah masyarakat
Gua hadap pahit maung depa
Gua sentuh isu sensitif yang ustaz lain dok hanya pungpang tanpa bertindak
Gua berani hadap realiti kehidupan yang serba teruk
Sebab gua berasal dari situ
Macam biasa, gua sorang-sorang

Realiti sorg rocker
Gua mmg kasar dalam bicara
Gua pun cap ayam je
Facebook gua tak disuscribe sampai 6,000 org
Gua x kepoh kitab apa gua tengah belajar sekarang
Tapi gua tak hentam benda khilaf
Gua x tembak benda ijtihadi
Banyak agamawan celup dalam fesbuk
Yang dok bina nama dengan hentam benda khilaf
Jadi jaguh kampung
Buat apa jadi jaguh kampung?
Gua x hentam ulama muktabar
Sebab gua tau gua jahil
Mungkin ada je yg perasan pandai sampai ulama muktabar pun dikatakannya sesat

Gua x peduli gua banyak pengikut atau x
Gua x peduli dapat banyak like atau x
Gua x heran nama gua glemer atau x
Gua cuma harap Allah pandang usaha gua walaupun gua jahil

Sebab gua mmg rocker
Tapi gua ada iman
Dan gua percaya setiap amal baik akan dibalas baik
Tak kira la org itu ustaz tahap phd
Atau rocker jahil mcm gua.



Nukilan bro Fais (www.facebook.com/fais.alhajari)

No comments: