Monday, November 19, 2012

Salam Maal Hijrah

Salam Maal Hijrah Kawan-kawan.. mungkin agak terlambat untuk menyatakannya.. tapi lebih baik ada dari tiada apa-apa, ye tak??
Di sini kita mula bertemu, mencari warna seindah pelangi..

Macam mana pun di tahun baru hijrah ini, aku ingin kongsikan pasal hijrah.. izinkan ye kawan-kawan.. kalau ada salah harap perbetulkan.. kita sama-sama muhasabah diri ok



Hijrah

hijrah - perpindahan nabi dr mekah ke madinah atas perintah Allah. ini disebabkan penentangan dari kaum nabi sendiri (Quraisy) seperti penentangan terhadap nabi-nabi terdahulu. sebagai contoh, Nabi Isa ditentang oleh kaumnya sendiri dan dihukum bunuh tetapi Allah menyelamatkannya dari dibunuh dengan mengangkat Nabi Isa ke langit, akan turun semula ketika hampir kiamat.

Nabi berhijrah bukan kerana takut tetapi Nabi tidak dapat melengkapkan syariat dan ajaran islam. Maka turunlah wahyu yang menyuruh nabi berhijrah ke madinah. 
 Wahyu tersebut ialah ayat 30, Surah al-Anfal. Ayat tersebut mengingatkan Nabi tentang pakatan yang dilakukan oleh orang musyirikin Mekah terhadap Nabi. Wahyu ini menggesa Nabi supaya segera berhijrah ke Madinah.

Di Mekah nabi  ajar semua rukun islam dan umat islam dapat menerimanya tetapi di sebabkan penentangan dari kaumnya sendiri nabi tidak dapat melengkapkan keseluruhan ajaran islam. Ini dibuktikan ketika di Madinah Nabi dapat menjalankan keseluruhan ajaran islam dan dapat perkenalkan modul kerajaan Islam dari segi pemerintahan, ekonomi (muamalat), undang-undang (hudud) dan lain-lain. 

Diriwayatkan bahawa nabi SAW bersabda:
Tiada lagi hijrah selepas pembukaan (kota Mekah), tetapi yang ada ialah jihad dan niat. (Riwayat al-Bukhari).
Ini dibuktikan selepas pembukaan mekah. Ramai orang yang masuk islam. 
hijrah kita - Pindah dari tidak baik kepada baik. dari baik kepada yang lebih baik. untuk berhijrah kita memerlukan jihad (perjuangan) dan jihad kita tidak akan abis (Jihad melawan hawa nafsu)

untuk lebih memahami tentang konsep hijrah. kita ambil semula perkataan hijrah itu sendiri.

H - hati
1. Hati org kafir. Lawan cara lembut (berhemah dan jangan mengikut nafsu)
2. Hati org munafik. Ibarat Kawah terbalik. ilmu/nasihat yang diberikan tidak memberikan kesan/perubahan pada diri. ibarat kita mencurah air di kawah yang terbalik tidak dapat menakungkan air
3. Hati org islam. ibarat tanah subur. Amalkan ajaran islam secara istikamah dan hati sentiasa subur.

Ubat hati 
1. tilawah quran, 
2. puasa, 
3. qiamullail, 
4. zikirullah
5. berkwn dgn org saleh

I - ilmu. 
Yang mudah gi msjd. Cari ilmu dan ilmu tidak akan datang jika tidak dicari

J - jihad. 
Sungguh-sungguh dlm berjuang

R - rajin. 
Buat benda di luar tanggung jawab. contoh, solat sunat, puasa sunat dan lain-lain

A - amal.
Kuat amal bersandarkan ilmu dan sunnah. jangan rajin cari ilmu tetapi tidak beramal dengan ilmu tersebut. ibarat pohon yang tiada buah. 

H - hindar maksiat.
jika buat maksiat cepat-cepat istighfar dan bertaubat tidak mengulanginya

No comments: